Pojem "halál"

Krátký přehled doplněný o důkazy z primárních zdrojů naší víry, stejně jako poznatky moderní vědy

English|Čeština

Jaký je význam pojmů halál a harám?

Arabské slovo "halál" znamená v překladu "zákonný" nebo "povolený". Nemuslimové si pojem "halal" často spojují s určitými potravinami, které muslimové smí konzumovat. Význam slova je však ve skutečnosti mnohem obecnější a pojímá v sobě vše, co je muslimům povoleno – ať už se týká jejich skutků, tak i vnitřního života.

Může se jednat o oblečení, které smí muslimové nosit, povolené interakce mezi ženami a muži, etiku v obchodním vztahu, či postoj k práci i druhým jedincům. Všechny uvedené oblasti lidského života jsou regulovány islámským právem šaría, jejímž účel spočívá v poskytnutí morálního kodexu a náboženského právního systému pro všechny muslimy. Šaría čerpá zejména z primárních zdrojů islámu – Koránu a sunny (skutky a výroky Proroka Mohameda, Mír s ním), po nichž v druhé řadě následuje konsensus učenců a zákony na základě analogických srovnání.

Opakem pojmu halál je "harám", znamenající v překladu "nezákonný" či "nepřípustný".

Pro muslimy je koncept halál a harám stěžejní vzhledem k přesvědčení, že vše, co Bůh na Zemi stvořil, je určeno k našemu prospěchu, není-li uvedeno opačně. Jinými slovy, islám zastává názor, že vše je halál neboli přípustné, pokud Alláh danou věc výslovně nezakázal prostřednictvím Koránu či dle sunny.

Makrůh, Mušbůh a Tab

"Makrůh", "mušbůh" a "tajíb" patří k pojmům, se kterými se většina ne-muslimů (stejně jako mnoho muslimů) běžně nesetká. "Makrůh" je arasbské slovo, odkazující k něčemu, co je "neschvalované", zatímco pojem "mušbůh" lze přeložit jako "sporné" či "diskutabilní".

V kontextu jídla nemusí makrůh a mušbůh nutně znamenat, že je určitý pokrm nezákonný a jeho konzumace s sebou nese hřích. Avšak vzhledem k tomu, že neexistuje shoda, zda dané jídlo kategorizovat jako halál či harám, obecně je lepší se mu vyhýbat.

Pojem "tajíb" lze naopak zhruba přeložit jako "zdravé", "čisté" či "vhodné ke konzumaci". Islámská pravidla o stravování vyžadují, aby jakákoliv potravina byla nejenom halal, ale zároveň i tajíb. Potraviny musí být připravovány v hygienických podmínkách, aby bylo zabráněno přístupu škodlivých patogenů. Každý stát má vlastní hygienické předpisy, které určují, co je vhodné k lidské spotřebě, a tudíž, aby mohly být halál potraviny legálně prodávány, musí zároveň tyto normy splňovat.

Několik veršů z Koránu týkajících se konceptu halál a harám

Sbalitelný text

„Poslové, jezte z výtečných pokrmů a konejte zbožné skutky, vždyť Já o všem, co činíte, dobře jsem zpraven.

Korán 23:51

Vy, kteří věříte, jezte z výtečných pokrmů, jež jsme vám uštědřili, a děkujte Bohu, jste-li Jeho služebníky. Bůh zakázal vám jedině zdechliny, krev, vepřové maso a to, co bylo zasvěceno někomu jinému než Bohu. Kdo však byl donucen jísti toto, aniž po tom toužil nebo přestupníkem byl, na tom nebude hříchu, vždyť Bůh je odpouštějící, slitovný.

Korán 2:172-173

Lidé, jezte dovolené a dobré z toho, co na zemi je, a nenásledujte stopy satanovy, vždyť on vaším nepřítelem je zjevným!

Korán 2:168

Jezte z toho, co vám Bůh uštědřil jako dovolené a výtečné, a bojte se Boha, v něhož věříte!

Korán 5:88

Pojídejte ze všeho, co Bůh vám uštědřil jako dovolené a výtečné, a buďte vděční za dobrodiní Boží, jestliže je to vskutku On, jehož uctíváte.

Korán 16:114

Vy, kteří věříte! Nezakazujte výtečné pokrmy, jež vám Bůh dovolil, a nepřestupujte Jeho příkazy - vždyť Bůh věru nemiluje přestupníky.

Korán 5:87

Vy, kteří věříte! Víno, hra majsir, obětní kameny a vrhání losů šípy jsou věru věci hnusné z díla satanova. Vystříhejte se toho - a možná, že budete blaženi. Satan chce mezi vámi podnítit pomocí vína a hry majsiru nepřátelství a nenávist a odvést vás od vzývání Boha a od modlitby. Přestanete s tím tedy?

Korán 5:90-91

Synové Adamovi! Odívejte se do šatů ozdobných v modlitebně každé! Jezte a pijte, avšak nepřehánějte, vždyť On nemiluje ty, kdož přehánějí!.

Korán 7:31

Které potraviny jsou halál?

Jak již bylo řečeno, obecně jsou veškeré potraviny automaticky považovány za povolené (halál), pokud není výslovně uvedeno opačně. Rozhodnutí ohledně specifických jídel, která nejsou Bohem zmíněna, se odvozují na základě analogických příkladů z Koránu a podpůrných důkazů z hadísů v souladu s právním rámcem zákona šaría. Následující výčet slouží jako příklady halál potravin (za předpokladu, že nepřijdou do kontaktu s produkty, definovanými jako harám nebo neobsahují určité harám prvky).

  • Veškeré rostliny (vyjma jedovatých) a rostlinné produkty

  • Zvířata poražená v souladu se zabíhou (předepsaný způsob porážky pro muslimy) NEBO zvířata poražená Židy dle předpisů rituální porážky šchita*

    • Ke konzumaci je povolena drůbež, ovce, jehňata, kozy, skot, velbloud, králík a býložravá divoká zvěř (např. jeleni)

  • Všichni vodní živočichové jako zejména ryby, korýši a měkkýši**

  • Vejce nedravých ptáků

  • Želatina ze zvířat, poražených v souladu se zabíhou

*Způsob porážky šchita je téměř totožný s halál porážkou. Z toho důvodu je muslimům dovoleno konzumovat košer potraviny, vzhledem k tomu, že Židé vyznávají téhož jediného pravého Boha.

**Přestože neexistuje žádný předepsaný způsob usmrcení vodních živočichů, ke konzumaci by měli být připravováni s co nejmenším utrpením a nebýt vařeni zaživa.

Které potraviny jsou harám?

Korán některé potraviny výslovně jmenuje jako nepovolené (harám), čímž zapovídá jejich konzumaci. Mezi tyto produkty patří např. alkohol, vepřové maso či zdechliny.* Další harám prvky se odvozují stejným způsobem jako jejich halál protiklady. Důvody, pro které jsou určité potraviny zakázány, se různí – od nebezpečí, které může jejich konzumace přivodit, až po špatné rozhodování, způsobené opojením mysli alkoholem. Jindy je tomu jednoduše proto, že tak přikázal náš Stvořitel a my jakožto muslimové vkládáme svou víru v Něj a v pravdivost našeho Písma a víry. Příklady harám potravin a dalších produktů jsou uvedeny níže.

  • Alkohol a jiné omamné látky

  • Vepřové maso a produkty z vepřového masa

  • Nesprávně poražená zvířata nebo zvířata poražená ve jménu někoho jiného než Boha

  • Mršiny nebo mrtvá zvířata

  • Krev, výkaly, moč a tkáň placenty

  • Masožravá zvířata a zvířata s tesáky jako např. lvi, kočky, psi atd.

  • Draví ptáci (sovy, orli atd.)

  • Téměř všichni plazi a hmyz

  • Jedovatá zvířata

  • Potraviny kontaminované některou z výše uvedených látek

  • Potraviny zpracované čímkoli, co je považováno za špinavé

*Je-li muslim donucen pozřít harám potraviny, aby se uchránil před smrtí hladem, je očištěn od veškerého hříchu. Zachování lidského života v tomto případě zastává významnější roli.

Ochrana zvířat v islámu

Z hlediska islámu nejsou zvířata viděna pouze jako zdroje, určené pro lidskou spotřebu. Muslimové zvířata naopak vnímají jako Boží stvoření s vlastními životy a smyslem života, kterým jsou Bohu cennými. Stejně jako vše stvořené i zvířata závisejí svou existencí na Bohu a tvoří součást širšího ekosystému. Dle islámu též všichni živočichové uctívají svým vlastním způsobem Boha.

Dobrý skutek, učiněný ve prospěch zvířete, se z hlediska islámu rovná dobrému skutku, vykonanému pro druhého člověka. Týrání zvířat je naopak považováno za hřích, a tak stejné pravidlo platí i pro krutost, páchanou na zvířeti.

V jednom z hadísů nám Prorok Mohamed (Mír s ním) vypráví příběh jednoho z Božích poslů, který vypálil mravenčí sídliště poté, co jej jeden z mravenců kousl. Za tento čin byl následně Bohem pokárán.

Abu Hurajra vyprávěl, že Posel Boží (ﷺ) řekl:

"Jednoho z proroků kousl mravenec, a tak nařídil spálit celé mraveniště. Tehdy mu Alláh zjevil: "Protože tě kousl jeden mravenec, zničíš jeden z národů, které oslavují Boha?""

Sunan Ibn Majah 3225

Stejně jako je zakázáno fyzické násilí, stejný postoj zaujímá islám i vůči psychickému týrání zvířat. Při jedné příležitosti např. Prorok (Mír s ním) nařídil svým společníkům, aby vrátili do hnízda vejce a uklidnili tím rozrušenou ptačí samici.

"Abdullah vyprávěl, jak se Prorok, nechť mu Alláh žehná a dá mu mír, zastavil na jednom místě, kde někdo [ze společníků] vzal z hnízda ptačí vejce a pták poté začal tlouci křídly kolem hlavy Posla Božího, nechť má Alláh žehná a dá mu mír. [Prorok] se otázal: "Kdo z vás vzal onomu ptáku vejce?" Jeden muž řekl: "Alláhův Posle, to já jsem vzal jeho vejce." Prorok Boží, nechť mu Alláh žehná a dá mu mír, řekl: "Vrať vejce z milosrdenství k tomu ptákovi."

Al-Adab Al-Mufrad 382

Poselství lásky ke zvířatům je protknuto skrze Korán a ukázáno na příkladu Proroka Mohameda (Mír s ním), jehož starost o vše živé jasně vyzařuje z celé řady hadísů. Káral každého, kdo se zvířaty špatně zacházel, stejně jako chválil ty, kteří jim projevovali laskavost. Prorok Mohamed (Mír s ním) rovněž zavedl ve své době radikální zákaz uřezávání ocasů a hrbů živých zvířat pro potravu.

Kromě toho je muslimům zakázáno zvířata bít, či je cejchovat a značkovat v obličeji. Týrané a zneužívané zvíře se automaticky stává harám ke konzumaci.

Ochrana zvířat se vedle užitkového chovu vztahuje i na domácí mazlíčky. Muslim, který se rozhodne pro pořízení domácího mazlíčka, na sebe přebírá odpovědnost za péči o zvíře a jeho životní blaho, týkající se zajištění vhodné potravy, vody a příbytku.

Prorok Mohamed (Mír s ním) popsal v jednom z hadísů příběh ženy, která se pro týrání své kočky dostala do pekla.

Abu Hurajra vyprávěl, že Posel Boží (ﷺ) řekl:

"Jedna žena vstoupila do pekla kvůli kočce, kterou uvázala a nekrmila, ani ji nepustila, aby se živila zemskou havětí, dokud kočka nezemřela."

Sunan Ibn Majah 4256

V neposlední řadě zakazuje islám taktéž lov zvěře pro sport vzhledem k tomu, že muslimům je lov povolen pouze pro zajištění obživy. Během Prorokova (Mír s ním) života byl lov zvěře pro sport běžnou praxí, a proto Posel Boží (Mír s ním) využil každé příležitosti, aby tento zvyk odsoudil jako týrání zvířat.

Další příklady z hadísů, týkající se péče o zvířata

Sbalitelný text

Níže uvedené příklady slouží jako pouhý výběr z citátů Proroka Mohameda (Mír s ním), zachycených v autentických hadísech.* Další ukázky z hadísů a bližší podrobnosti naleznete v uvedených zdrojích v závěru článku.

Vypráví Abu Hurajra:

Prorok Boží (ﷺ) řekl: "Jeden muž pocítil při svých cestách velkou žízeň, když tu narazil na studnu. Přistoupil k ní, uhasil svou žízeň a odešel. Mezitím spatřil psa, který těžce oddechoval a olizoval bahno, aby zahnal vlastní žízeň. Muž si pro sebe řekl: "Tento pes trpí stejně jako jsem trpěl i já." A tak se znovu vydal ke studni a vodou z ní naplnil svou botu, kterou dal psu. Alláh mu za tento skutek poděkoval a odpustil mu jeho hříchy. [Prorokovi ] společníci se tázali: "Ó Posle Boží (ﷺ)! Skrývá se pro nás nějaká odměna ve službě zvířatům?" [Prorok ] odvětil: "Ano, odměna je určena za službu každému živému tvoru."

Al-Buchárí uvádí, že Prorok (ﷺ) podle svědku řekl: "Alláh mu z vděčnosti za tento skutek odpustil a přijal jej do nebes."

Jiné svědectví říká: "Jednou obcházel studnu pes, zmírající žízní. Náhodou jej spatřila prostitutka z kmene Banu Izrael. Sňala si tedy koženou nohavici a spustila ji do studny. Nabrala trochu vody a dala jí psovi napít. Za tento skutek jí bylo odpuštěno."

Buchárí a Muslim

Ibn 'Omar vyprávěl, že slyšel, jak Boží posel zakázal držet zvíře čekající na porážku bez jídla a vody nebo je věznit či používat jako terč.

Buchárí a Muslim

Nejhorší z pastýřů je ten nemilosrdný, který způsobuje, že se zvířata navzájem zraňují.

Muslim

Bojte se Boha v těchto němých zvířatech a jezděte na nich, když jsou způsobilá k jízdě, a nechte je na volně procházet, když... potřebují odpočívat.

Abu Dawud

'Abdalláh b. 'Amr b. al-'As uvedl, že posel Boží řekl: "Pokud někdo zabije vrabce nebo cokoli většího neprávem, Bůh se ho na tento skutek bude ptát."

Ahmad and al‐Nasai

Bylo vyprávěno, že Abdulláh bin Dža'far řekl:

"Posel Boží procházel kolem lidí, kteří stříleli šípy na berana. Jejich skutek odsoudil a řekl jim: "Nezraňujte zvířata (tím, že je používáte jako terče)."

Sunan an-Nasa'i 4440

"Dobrý skutek vůči zvířeti má stejnou váhu jako dobrý skutek vůči člověku, zatímco krutost vůči zvířeti je stejně špatná jako krutost vůči člověku," a dále: "Odměna v budoucím životě byla přislíbena za laskavost ke zvířatům."

Miškat al-Masábih; Kniha 6; Kapitola 7, 8: 178

Sahl bin 'Amr známý jako Ibn Al-Hanzalijáh sdělil: Posel Boží (ﷺ) procházel náhodou kolem velblouda, kterému se břicho lepilo na hřbet (z hladu), načež řekl: "Bojte se Alláha v těchto němých zvířatech. Jezděte na nich, pokud jsou k tomu způsobilá, a porážejte je a jezte jejich maso, pokud jsou k tomu způsobilá."

Riyadus Saliheen, kapitola Etiketa cestování - Kniha# 8, Hadís 966

Ibn 'Abbás vypráví, že Alláhův posel jednou uviděl osla, který měl na tváři cejch, a řekl: "Nechť Alláh prokleje toho, kdo ho cejchoval.

Muslim
*Vzhledem k absenci autentických překladů velké většiny hadísů z arabského do českého jazyka byly pro účely těchto webových stránek použity pouze druhotné překlady z angličtiny. Přestože se jejich překladatel pokoušel o co největší zachování autenticity, tyto texty neprošly odbornou revizí a OMC nedoporučuje jejich citace pro vědecké účely.

Jak přesně probíhá halál porážka?

To, co dělá porážku zvířete halál, je především vyslovení Božího jména během aktu. Jedná se konkrétně o slova "Bismilláh Alláhu Akbar", což v překladu znamená "Ve jménu Boha, Alláh je největší". Vyřčení Božího jména je doprovázeno rychlým řezem přes hrdlo zvířete, které přetíná krkavici a krční cévy, jícen a průdušnici, aby krev mohla vytéct ven. Výsledkem této metody je čistší maso bez přítomnosti krve. Jak již bylo zmíněno, halál porážka se téměř shoduje s košer metodou.

Před samotnou porážkou je nutno dodržet celou řadu důležitých pravidel, která zajišťují, aby se zvířetem bylo zacházeno co nejhumánnějším způsobem.

Pravidla zabíha pro halál porážku zvířat

Následující pravidla byla převzata z publikace "The Halal Food Handbook", strana 20, oddíl 1.3.2.

  • Zvířata by měla být před porážkou odpočatá, dobře nakrmená a mělo by o ně být náležitě postaráno.

  • Porážená zvířata by měla být bezpečně zajištěna, zvláště kolem hlavy a krku.

  • Člověk, provádějící porážku, musí být uvědomělý a zbožný muslim zdravého rozumu, který plně chápe základy a pravidla, týkající se halál porážky.

  • Zvířeti muselo být za života umožněno živit se přirozenou vegetariánskou stravou.

  • V okamžiku porážky musí být zvíře živé, zdravé a bez jakéhokoliv zranění.

  • Zvířecí kůže nebo ptačí peří musí být před porážkou očištěna a zbavena výkalů, hlíny či jiných nečistot.

  • Před porážkou musí být zvíře nakrmeno a nesmí trpět hladem ani žízní.

  • Zvíře nesmí být poraženo před zraky jiných zvířat a nesmí spatřit žádnou krev.

  • Se zvířetem musí být zacházeno šetrně a individuálně; před porážkou by rovněž před zvířetem neměl být broušen nůž.

  • Žádné zvíře nesmí trpět stresem či nepohodlím.

  • Před porážkou není povoleno omračování zvířete*.

  • Nůž používaný při porážce musí být velmi ostrý a čistý.

  • Muslim, vykonávající porážku, musí nejprve vyslovit: "Ve jménu Boha, Alláh je největší" (Bismilláh, Alláhu Akbar).

  • Řez musí být proveden anatomicky správně tak, aby přetnul krkavici, obě krční tepny, průdušnici a jícen, aniž by byla přerušena mícha.

  • Z těla zvířete by měla odtéct veškerá krev.

  • Před vykrvácením by zvířata neměla být spoutána ani zdvihána.

  • Zvedání by se mělo provádět až poté, co zvíře ztratí vědomí.

  • Pouta by měla být pro zvíře pohodlná.

  • Měla by být dodržena určitá časová lhůta, než se zvíře zcela přestane pohybovat.

  • Po porážce lze přistoupit k libovolnému zpracování masa.


*Trvalé omráčení automaticky ruší pravidla halál porážku, vzhledem k tomu, že zvíře před porážkou je de facto usmrceno. Metody dočasného omračování zůstávají kontroverzní a diskutabilní, nicméně hlavní a většinový názor v islámu nepovoluje zcela žádný způsob omračování. Více informací o omračování naleznete níže.

Prorok Mohamed (Mír s ním) řekl:

"Vpravdě Bůh nakázal dobro všemu živému, a proto když zabíjíte, zabíjejte dobrým způsobem, a když porážíte, porážejte dobrým způsobem. Každý z vás by si tedy měl nabrousit svůj nůž a nechat poražené zvíře zemřít v klidu."

"Když někdo z vás poráží, ať skutek dokončí", což znamená, že by měl dotyčný mít dobře nabroušený nůž a nakrmit, napojit a uklidnit zvíře předtím, než jej usmrtí.

"Máte v úmyslu způsobit zvířeti smrt dvakrát - jednou tím, že před jeho zraky nabrousíte nůž a podruhé, když mu podříznete hrdlo?"

Sahíh Muslim, kniha 21, kapitola 11, číslo 4810

Halál maso vs. konvenčně omračované maso

Na základě několika studií, jež cituje rovněž příručka The Halal Food Handbook, s sebou omračování před porážkou či jako hlavní způsob usmrcení zvířete nese řadu vedlejších účinků. Ty mohou nepříznivě ovlivnit kvalitu masa, či snížit bezpečnost celého procesu s ohledem na možnost nesprávného omráčení zvířete.

Nedostatečné vykrvácení (tj. přítomnost krve v těle zvířete může vést k poruše normálních biochemických procesů ve svalové tkáni (např. zvýšené pH masa, přítomnost vody). Tímto se zvyšuje možnost šíření mikroorganismů, které maso kazí a zvyšují riziko infekčních onemocnění. Omračování rovněž obvykle způsobuje krvácení svaloviny, což může mít za následek nižší kvalitu masa.

V rozporu s častým názorem, že omračování eliminuje utrpení zvířete, naopak tento proces může zvířeti přivodit značnou bolest. Pokud zvíře v důsledku omráčení uhyne, kvalita a bezpečnost masa se snižuje v důsledku přítomnosti krve ve svalové tkáni. Proces posmrtné ztuhlosti (rigor mortis) a glykolýzy ve svalových buňkách získává při omračování abnormální hodnoty.

Shrnutí kapitoly 7: Nejnovější metody porážky a jejich dopad na hygienické normy a autenticitu procesu (přeloženo z anglického jazyka)

"Halál porážka zvířat zastává klíčovou roli v prevenci infekčních chorob, což je považováno za jeden z hlavních důvodů popularity halál výrobků i mezi nemuslimy. Bylo prokázáno, že halal porážka chrání spotřebitele před řadou onemocnění, šířených v důsledku metod porážky, při nichž dochází k omráčení zvířete. Tato kapitola se zabývá dopadem nejnovějších metod porážky na hygienické normy a autenticitu procesu. Část veřejnosti zastává názor, že existuje rozpor mezi halál porážkou a ochranou zvířat. Islám učí, že zvířata mají být porážena uvědomělým a ohleduplným způsobem tak, jak kázal Prorok Mohamed (Mír s ním). Bylo též potvrzeno, že halál metoda porážky je z hlediska úplného vykrvácení nejvhodnější. Halál metoda má navíc podstatný význam pro lidské zdraví vzhledem k tomu, že chrání konzumenty před infekčními chorobami a má značný dopad na hygienické normy a bezpečnost masa."


Abd El-Rahim, I.H. (2020). Recent Slaughter Methods and their Impact on Autenticity and Hygiene Standards. In The Halal Food Handbook (eds Y.R. Al-Teinaz, S. Spear and I.H.A. Abd El-Rahim) https://doi.org/10.1002/9781118823026.ch7

Článek z deníku Guardian

Jewish and Muslim methods of slaughter prioritise animal welfare ("Židovská a muslimská metoda porážky staví do popředí dobré životní podmínky zvířat")

"Existuje dostatek vědeckých důkazů, které potvrzují, že náboženská porážka je přinejmenším stejně humánní jako konvenční mechanická metoda. Výzkumy uskutečněné ve Velké Británii a USA, včetně zkoumání Dr. Temple Grandinové - jedné z autorit v oblasti dobrých životních podmínek zvířat - tento názor podpořily. Naproti tomu mnoho studií, které naznačují, že náboženský způsob porážky způsobuje zvířeti zbytečnou bolest, byly poháněny politickými názory a provedeny na základě chybné metodologie, výrazně natahující údaje nevědeckým způsobem a vedoucí k nepodloženým závěrům."

Přeloženo z anglického jazyka

Odkazy a další literatura